4 oktober 2006:

Journalistens s.k. avslöjande haltar avsevärt...

Nyligen hade jag en mailkonversation med en journalist, denna journalist
verkar ha en förkärlek till att skriva politiskt korrekta artiklar där bl.a. Sverigedemokraterna
och Nationaldemokraterna utpekas som "Främlingsfientliga" eller med påståenden som
"Dom vill kasta ut invandrare". I det här fallet var det enda jag gjorde att belysa en grov
felaktighet han skrev om SD, journalisten klarade inte att ta kritik och ville antagligen helst
att jag skulle skriva kommentarer i stil med "Fy fan vilken jävla pissbra artikel, du har helt rätt!"
men som ni återkommande läsare av Månadens fundering redan vet så fungerar jag inte så.
Den unga killen (Särskilt gammal och vis verkade han inte vara iaf) som skrev artikeln hade
påstått att SD skulle ha ett "hemligt" 33-punktsprogram som dom skulle ha gömt undan
från allmänheten. Nu ska ni läsare veta att det s.k. "hemliga" programmet finns att beskåda
på SDs hemsida
, det enda man behöver göra är att kolla igenom deras arkiv med pressmeddelanden
från 2005
. Ja för det är just ett pressmeddelande den här lilla killen har byggt sin artikel på,
ett gammalt pressmeddelande som har legat uppe på SDs hemsida och varit publikt i mer än ett års
tid. Hur kan ett pressmeddelande som är tillgängligt för hela världen att se vara hemligt?

Våran konversation såg ut såhär:

"Journalisten" skrev: "Det är svårt att hitta punkterna om man inte vet att de
existerar. Hur ska man kunna söka på en punkt om man inte vet hur den är
formulerad, eller ens att den finns?".


DF kommentar: Jag försökte gång på gång belysa för den här killen
att pressmeddelandet inte är hemligt utan att det finns inlagt i ett
arkiv för gamla pressmeddelanden SAMT att det finns i SDs
sökbara register. Det är således PUBLIKT och alla i hela världen
kan läsa det, killen har problem.

"Journalisten" kan ju återkomma när han har hackat sig in på SDs intranet och funnit
"SDs plan för etnisk rensning", eller något likn. Detta kommer dock aldrig att
hända, det vet han så därför nöjer han sig med detta tafatta försök.

"Journalisten" skrev: "33-punktsprogrammet är undangömt för den som vill veta
vad sd tycker i invandrarfrågorna. Eftersom dokumentet innehåller så många
konkreta förslag borde det naturligtvis finnas lättillgängligt
.".

DF kommentar: Faktum är att programmet inte innehåller några konkreta
förslag utan det är endast ett program med idéer. Alltså ingenting
definitivt, det är i alla fall så som jag har tolkat detta program
.
Det är föränderligt men å andra sidan är det inga extrema idéer som
framförs heller, det verkar vara ett riktigt bra idéprogram. Där med
inte sagt att SD ständigt ska behöva belysa detta program med idéer när
dom uttalar sig politiskt. Bara en sån sak som att den här trögtänkta
journalisten lyckades nosa upp programmet ur SDs arkiv, det visar ju
att det inte är så svårt att hitta som han försöker påstå.

Den här journalisten är precis som alla andra politiskt korrekta asgamar.
För dessa s.k. journalister är dom sju riksdagspartierna i princip lag.
Om man vågar ifrågasätta dom så har man en betydligt högre bevisbörda
på sig som parti än vad riksdagspartierna har, speciellt om partiet för en politik
som går emot riksdagspartiernas utopi i form av ett mångkulturellt
ghetto där enbart utomnordiska kulturer får plats.

DF skrev: "Expressen.se länkar inte till alla sina gamla artiklar, då har dom
någonting att dölja
enligt ditt sätt att resonera. Dessutom verkar det inte ens finnas
något arkiv för gamla nyheter.. SD har ett riktigt generöst arkiv med rätt så gamla
nyheter och detta försöker du använda EMOT dom, det är väl snarare bra att ett parti
kan vara så pass öppet?".

"Journalisten" skrev: "Din jämförelse haltar betänkligt. Sd är ett politiskt parti med en
kärnfråga: invandringen. Det enda program som framtagits av sd rörande denna kärnfråga
är det sk 33-punktsprogrammet. Utan att överdriva kan man därför hävda att det är ett
centralt dokument för partiets verksamhet. Jimmie åkesson bekräftar att detta är ett mycket
viktigt program, centralt för partiet.

Det togs fram av riksårsmötet för att bemöta fp:s integrationsprogram 2005, ändå har det aldrig
använts i offentliga sammanhang och det är mycket svårtillgängligt på hemsidan. Expressen.se
är inte ett politiskt parti och har ingen "kärnfråga" att driva. Men om Expressen.se var ett politiskt
parti och drev en kärnfråga, då kan jag garantera att det program som rör kärnfrågan skulle vara
lättillgängligt för allmänheten.

DF kommentar: Intressant hur den här outbildade s.k. journalisten utgår ifrån att
SD driver "EN ENDA" fråga d.v.s. invandringsfrågor
och att detta program med
33 st idéer skulle vara det enda som SD någonsin har åstadkommit. Faktum är att
SD har och alltid har haft sedan tidiga år ett genomgående principprogram som behandlar
många fler ämnen än bara invandring samt integrationspolitik. Detta program med idéer
är inte centralt för partiets politik, även om det innehåller en del bra idéer, utan det är
principprogrammet som ska följas i första hand.

"Journalisten" skrev: "Om jag gör någonting fel är jag snabb på att erkänna det. I det här fallet är det
tämligen uppenbart att du helt avfärdar mina svar utan att göra att reflektera över om det kan finnas
någonting i dem och det gör mig lite ledsen".

DF skrev: "Jag avfärdar dina svar för att jag inte delar dina åsikter. Du har skrivit en partisk
artikel med syfte att försöka smäda SD, då ska du även kunna ta kritik från oliktänkande.
Jo jag förstår att du hellre hade velat att jag skulle skriva kommentarer i stil med "
Mycket bra artikel, håller helt med dig". Men så fungerar inte jag".


Journalisten skrev i ett mail till mig nyligen att "Det här blir mitt sista mejl."
samt att "Jag har sällan problem med att kommunicera med andra
människor, men det här börjar kännas kört, tyvärr."
, Jag påpekade för
honom att det i så fall är kört enbart p.g.a. hans begränsningar att ta till
sig av kritik. Nog hade jag helt och hållet rätt i allt jag skrev också och den
här journalisten flydde med svansen mellan benen, det var ju iofs ganska
självklart. Maktelitens politiskt korrekta tidningar har knappt några riktiga
journalister i sitt stall, utan endast pladdrande papegojor som ständigt upprepar
samma gamla slitna mantra som tycks vara "Krossa nationalismen, värna PK
och MK". Det är så patetiskt så att man bara kan spy...

Mer information: Artikeln jag kommenterade var skriven av en journalist på tidningen
Expressen. Journalistens artikel diskuteras i Jimmie Åkessons (SDs partiordförande)
blog, inlägget är betitlat "Expressens påstådda avslöjanden...." .


Kommentera denna fundering
Betyg:
Namn:Niklas
Kommentar: Ganska bra skrivet men varför försvara ett parti som inte har några seriösa helhetsfrågor?
14 Oktober 2006, kl 03:55:52
Betyg:
Namn:Sadulisten
Kommentar: Inse att du är sjuk i huvudet Ulf?
12 Oktober 2006, kl 15:28:23
Betyg:
Namn:Journalisten
Kommentar: blä! inse att du är ägd
11 Oktober 2006, kl 16:23:04
Betyg:
Namn:EarlBurk
Kommentar: Som vanligt när din månadens fundering kommer ut; Skitbra skrivet
6 Oktober 2006, kl 15:43:19
Betyg:
Namn:legonaeren pettersson
Kommentar: bra skrivet med en touch av "granskande"...hur ska man säga det...
skit bra allfall, du äger bubba:)...du har jag bråttom
6 Oktober 2006, kl 13:43:50
Betyg:
Namn:SD
Kommentar: Mycket bra, håller med helt!
4 Oktober 2006, kl 16:26:19
Betyg:
Namn:TOR
Kommentar: FAN VAD ÄGD DU BLEV AV JOURNALISTEN BUBBA!
4 Oktober 2006, kl 16:25:17
Betyg:
Namn:sadulisten
Kommentar: Det som han försöker få till en del av SD:s principprogram var bara några lösryckte idéer från ett möte har jag för mig. Men det som är intressant med detta är att tydligen SD har en skyldighet att spela med väldigt öppna kort, skriva ut allt de gör på hemsidan tydligt, på förstasidan, annars är SD rasister. Skulle SD göra så att dom la upp alla dokument på förstasidan skulle det bli väldigt plottrigt, o då skulle journalisten dra till med att "SD försöker mörka genom att göra sin sida svårnavigerad". Förstår ni? SD kommer alltid få skit av media vad dom än gör. Journalisten borde lära sig att otroliga påståenden kräver bevis, han har inte bevisat någonting som pekar på att SD försöker ljuga eller gömma någonting. SD är precis lika öppna som alla andra partier, kanske t om mer öppna. Lägger man upp ett dokument som man vill hålla hemligt på sin site? Det låter knappast troligt. Att SD profilerar sig i invandringsfrågan är ingen hemlighet, men det betyder inte att SD har ett fullsmockat principprogram som tar upp det mesta. Det är inte konstigare nn att Miljöpartiet profilerar sig i miljöfrågor och älskar mångkultur. Men men, jag förstår att dom är lite ägda nu när det gick så pass bra för SD i valet.
4 Oktober 2006, kl 16:24:53
Betyg:
Namn:roffe
Kommentar: bra krivet!
4 Oktober 2006, kl 13:23:13